vanguard

Hem / Vidensbase

Vidensbase

Hvorfor Lean fejler i serviceorganisationer


Lean i serviceorganisationer from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvor kom ordet Lean fra ? Hvad kaldte Toyota det? Hvorfor virker det ikke i serviceorganisationer? Hør John Seddon fra Vanguard besvare spørgsmålene her:

Læs mere om ‘Hvorfor Lean fejler i serviceorganisationer’

Rapporter vs Handling



Hvor meget tid bruger din organisation på handling i forhold til at beskrive ting i rapporter? Hvor mange (virkelige) problemer bliver løst som en konsekvens af rapporterne?

Læs mere om ‘Rapporter vs Handling’

Formål – Måling – Metode


Sammenhængen mellem Formål, Måling og Metode from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvordan kan man anvende måling til at forstå og forbedre arbejdet? Sammenhængen mellem Formål, Måling og Metode from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Formål – Måling – Metode’

Management by the numbers forværrer præstationen


Management by numbers from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvordan ‘Management by the numbers’ forværrer præstationen. Management by numbers from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Management by the numbers forværrer præstationen’

Kan konkurrence og udlicitering skabe bedre, billigere services?


Konkurrence from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvilke konsekvenser kan det have, når man indfører konkurrence som et middel til at forbedre offentlige services? Konkurrence from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Kan konkurrence og udlicitering skabe bedre, billigere services?’

Hvor kommer Vanguard Metoden fra ?


Hvor kommer Vanguard Metoden fra? from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hør Vanguards grundlægger John Seddon fortælle, hvordan Vanguard Metoden er opstået. Hvor kommer Vanguard Metoden fra? from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Hvor kommer Vanguard Metoden fra ?’

Historien om en Japansk leder…


Intro 2 Japansk leder eksempel from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Intro 2 Japansk leder eksempel from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Historien om en Japansk leder…’

Andre tilgange til systemtænkning


Andre tilgange til systemtænkning from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Andre tilgange til systemtænkning from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Andre tilgange til systemtænkning’

Vanguard Metodens tilgang til forandring


Vanguard Metodens tilgang til forandring from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvordan opnår man bæredygtige forandringer? Vanguard Metodens tilgang til forandring from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Vanguard Metodens tilgang til forandring’

Hvordan ændrer man tænkning?


Det at ændre tænkning er en normativ proces from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Høre Hayley fortælle om, hvordan hun ændrede tænkning som leder i et salgssystem. Det at ændre tænkning er en normativ proces from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Hvordan ændrer man tænkning?’

Servicestandarder


Fastlæggelse af standarder from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Fastlæggelse af standarder from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Servicestandarder’

Funktionelt arbejdsdesign i service


Funktionelle specialistenheder from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Hvilke konsekvenser har det, når man i serviceorganisationer vælger et arbejdsdesign, som bygger på funktionel specialisering? Funktionelle specialistenheder from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Funktionelt arbejdsdesign i service’

Efterspørgsel er den største hævestang i serviceorganisationer


Efterspørgsel er den største hævestang from Vanguard Skandinavien on Vimeo.


Forstå typerne af efterspørgsel i din serviceorganisation som udgangspunkt for at forbedre servicen. Efterspørgsel er den største hævestang from Vanguard Skandinavien on Vimeo.

Læs mere om ‘Efterspørgsel er den største hævestang i serviceorganisationer’

Alternativet til New Public Management – Ny ledelsestænkning i offentlige systemer

Ny Rapport fra Jonas Astrup Beck og Kristian Astrup Nielsen Læs den her: Alternativet til New Public Management – Ny ledelsestænkning i offentlige systemer Den offentlige debat har i den seneste tid været stærkt præget af begrebet New Public Management og problemerne associeret med denne måde at lede og designe offentlige serviceorganisationer. Men hvad er […]

Læs mere om ‘Alternativet til New Public Management – Ny ledelsestænkning i offentlige systemer’

Viden gennem hierarkiet


Viden gennem hierarkiet from Jonas Astrup Beck on Vimeo.


Hvorfor er det ikke en god metode, at få viden gennem hierarkiet? Viden gennem hierarkiet from Jonas Astrup Beck on Vimeo.

Læs mere om ‘Viden gennem hierarkiet’

Problemet med Mål, targets, KPI’er, PI’er etc etc (Valgmulighed: danske undertekster)


Problemet med targets from Jonas Astrup Beck on Vimeo.


Hvorfor virker Targets, Mål, Performance Indikatorer eller andre arbitrære mål, der anvendes som ledelsesværktøj? Få svaret her. Problemet med targets from Jonas Astrup Beck on Vimeo.

Læs mere om ‘Problemet med Mål, targets, KPI’er, PI’er etc etc (Valgmulighed: danske undertekster)’

Dokumentar “På de äldres villkor” – Vanguard Metoden i hjemmeplejen


Vanguard Metoden i hjemmeplejen: "PÅ DE ÄLDRES VILLKOR" Kort version from Jonas Astrup Beck on Vimeo.


Vanguard Metoden i hjemmeplejen: “PÅ DE ÄLDRES VILLKOR” Kort version from Jonas Astrup Beck on Vimeo. Dokumentar lavet af det svenske fagforbund Kommunal. Sundsvalls Kommune har anvendt Vanguard Metoden og skabt en hjemmepleje, hvor de ældre er tilfredse med den hjælp, de får, og de ansatte oplever forbedret trivsel. Se og hør dem fortælle deres […]

Læs mere om ‘Dokumentar “På de äldres villkor” – Vanguard Metoden i hjemmeplejen’

Vanguard Metoden på 11 minutter


webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen>

Vanguard Metoden - Ude fra og ind tænkning i praksis from Jonas Astrup on Vimeo.


Læs mere om ‘Vanguard Metoden på 11 minutter’

Fokuser på formål istedet for resultater

Hvorfor ender de gode intentioner fra politikere og ledere ofte med ikke at blive realiseret? Vi bliver dagligt mødt med intentioner som: Vi vil have flere til at tage en uddannelse. Vi vil have lavere kriminalitet. Vi vil have flere til at være selvforsørgende. Vi vil have flere beboere i et område, der føler sig trygge. Vi […]

Læs mere om ‘Fokuser på formål istedet for resultater’

Teorien om variation

Fire principper til serviceorganisationer Teorien om variation har været afgørende for de bedste produktionsvirksomheder siden 1950erne. Vidste du f.eks., at der (i 1990) anvendtes færre mandetimer i produktionen af Toyotas Lexus, end der blev brugt til at fejlrette en tysk luksus bil efter den var produceret. Hvis du nogensinde har tænkt over, hvorfor japanske biler […]

Læs mere om ‘Teorien om variation’

Hjemmeplejen i Sundsvall Kommune

Begge nedenstående rapporter er skrevet af Sundsvalls Kommune i samarbejde med forskere fra Kommunförbundet i Västernorrlands forskning og udviklingsenhed. Disse to rapporter illustrerer, hvordan tænkningen skaber problemer, men også hvordan en anderledes tænkning kan opløse nogle af de problemer, nutidens offentlige organisationer tror, de har. Den måde vi tænker på ‘det at blive bedre’ er […]

Læs mere om ‘Hjemmeplejen i Sundsvall Kommune’

Hjemmehjælpen som et system

I februar 2012 påbegyndte en gruppe af hjemmeplejere i Sundsvall Kommune en systemisk forandring af hjemmeplejen ud fra Vanguard Metoden. 8 måneder senere var interventionen i gruppen gennemført, og hele hjemmeplejegruppen (30 SoSu’er) har siden arbejdet i en organisation baseret på systemtænkning. Forandringen har ført til en hjemmepleje, der er designet efter kundernes individuelle behov, […]

Læs mere om ‘Hjemmehjælpen som et system’

Revurdering af Lean Service – af John Seddon et. al.

Ifølge konventionel ledelsestænkning har det været overbevisningen, at stordriftsfordele vil reducere enhedsomkostinger, og dette tager derfor en central plads i ledelsens beslutningstagen. I takt med, at de teknologiske fremskridt har skabt mere og mere sofistikerede IT- og telefonløsninger er det blevet lettere for virksomheder at standardisere og outsource services. Udviklingen af ’lean’ litteraturen har kun […]

Læs mere om ‘Revurdering af Lean Service – af John Seddon et. al.’

The Germ Theory of Management af Myron Tribus

Artiklen er skrevet af Myron Tribus som på daværende tidspunkt bl.a. var Director of the American Quality and Productivity Institute. I artiklen fra 1989 laver han en fremragende analogi mellem medicin i det 19. århundrede og ledelse i det 20. Dette illustrerer, hvorfor det tager så lang tid at ændre tænkning og adoptere nye teorier, […]

Læs mere om ‘The Germ Theory of Management af Myron Tribus’

Den historiske baggrund for Lean

Lean er uvægerligt forbundet med Toyota (Womack 1990). I det følgende gennemgås derfor udviklingen i Toyota fra 2. verdenskrig og frem til i dag. Det er et vigtigt fundament for en forståelse af Lean og System Tænkning at kende til de forhold og historiske omstændigheder, som idéerne opstod under. I forordet til Ohnos berømte bog […]

Læs mere om ‘Den historiske baggrund for Lean’

Hvad lærte vi, da vi studerede servicen Boligstøtte som et system?

I nedenstående video kan du høre medarbejderne fra en engelsk kommune fortælle, hvad de lærte om det daværende systems præstation, ved at gennemgå Vanguard’s model ‘Check’. Videoen er på engelsk, og forstås bedst, hvis du først læser den danske version af casen. Klik her for at læse casen Check i Boligstøtte Plan i Boligstøtte I […]

Læs mere om ‘Hvad lærte vi, da vi studerede servicen Boligstøtte som et system?’

Failure demand – et systemisk koncept

Af John Seddon I serviceorganisationer repræsenterer failure demand den største løftestang for præstationsforbedringer. I finansielle serviceorganisationer udgør den fra alt mellem 20 og 60 procent af alle kundernes efterspørgsler. I telekommunikation, lokale myndigheder og politiet udgør den helt op til 80-90 procent. Forestil dig, hvilken betydning det vil have at udrydde den: bedre service og […]

Læs mere om ‘Failure demand – et systemisk koncept’

Hvorfor koster service mere?

– Kommentar af John Seddon I juli sidste år sendte “In Business” (radio 4 i England) et program med titlen “Hvorfor koster service me-re?”. Jeg ville gerne kunne sige, at denne artikel er inspireret af programmet, men jeg blev ikke inspireret af indholdet. Det var blot ’mere af det samme’ fremlagt af dem, der ikke […]

Læs mere om ‘Hvorfor koster service mere?’

Case study: IT-helpdesk – Best or worst practice?

Der var engang en IT helpdesk … der var en kunde Helene arbejder for en kommune i HR-afdelingen, og hun er i øjeblikket ved at finpudse detaljerne i en vigtig ledelsesrapport i Word, da hendes computer pludselig lukker ned og dokumentet ser ud til at være tabt. Hun ringer til IT-helpdesken og kommer igennem efter et […]

Læs mere om ‘Case study: IT-helpdesk – Best or worst practice?’

Why do we believe in economy of scale?

Af Professor John Seddon Managing Director Vanguard „Scale economy… is a concept that should be discarded.‟ H Thomas Johnson, Professor of Accounting, Portland State University I was motivated to write this by a recent experience. I bombed at a presentation to a group of county council chief executives. It was just before the election. I […]

Læs mere om ‘Why do we believe in economy of scale?’

Kulturforandring er gratis!


Cultural change is free from Mindfields College on Vimeo.


Af John Seddon, offentliggjort i Quality World, 2009. Før jeg beskriver min åbenbaring er der noget, jeg må indrømme: Jeg har selv arbejdet som ‘kultur-forandringskonsulent’. Jeg var så heldig at være en del af en af de første organisatoriske kulturforandringsprogrammer tilbage i midtfirserne; British Airways. Her skete der et tydeligt skift væk fra at være […]

Læs mere om ‘Kulturforandring er gratis!’

Systemtænkning – Ledelse ved at gøre det rigtige

Af John Seddon Læs, hvordan traditionel ledelsestænkning begrænser organisatorisk udvikling, og hvordan Systemtænkning repræsenterer et bedre alternativ. Download artiklen her: Systemtænkning – Ledelse ved at gøre det rigtige

Læs mere om ‘Systemtænkning – Ledelse ved at gøre det rigtige’

Pas på Lean Værktøjshovederne!

Pas På Lean Værktøjshovederne! Lean i service og administration er blevet synonym med anvendelsen af Lean produktionsværktøjer. Denne artikel beskriver, hvorfor dette er en fejltagelse af dimensioner og giver indblik i en bedre metode til at anvende samme tænkning som Toyota.   Pas på Lean ‘værktøjshovederne’ !

Læs mere om ‘Pas på Lean Værktøjshovederne!’

6 Trin til forbedring af din serviceorganisation

I denne artikelserie introducerer John Seddon dig til Systemtænkning ifølge Vanguards Metode igennem en kombination af teori og praktiske øvelser. Du kan download artiklerne nedenfor: Trin 1: Vær forberedt på at ændre den måde, du tænker på Trin 2: Tænk udefra og ind Trin 3: Tænk Kapabilitet Trin 4: Tænk i Flow Trin 5: Tænk […]

Læs mere om ‘6 Trin til forbedring af din serviceorganisation’

Case: Systemtænkning i servicen Boligstøtte

Nedenstående casebeskrivelse gennemgår, hvad medarbejderne lærte ved at studere servicen ’boligstøtte’ som et system. Du kan også se hvilke resultater, der blev opnået, efter at systemet blev redesignet. I England er boligstøtte normalt opbygget i to dele; et front office, hvor borgeren bliver mødt af servicemedabejdere ansigt til ansigt, og et back office, hvor boligstøtteeksperterne […]

Læs mere om ‘Case: Systemtænkning i servicen Boligstøtte’

Om gulerødder og deres effekt

I Danmark er der slående mange eksempler på, at man benytter belønninger til at opnå en ønsket adfærd og dermed effekt: Man overvejer fx at give bonusser til studerende, der klarer sig på normeret tid eller hurtigere: En opskrift på hvordan man fjerner fokus fra læring. Allerede idag spørger studerende underviserne: kommer dette til eksamen? […]

Læs mere om ‘Om gulerødder og deres effekt’

Præstationsmål og ledelse – Af John Seddon

Hvor mange har ikke sagt: “Vores organisationer bliver styret af revisorer”? Misforstå mig ikke, som ejer af en virksomhed er jeg naturligvis interesseret i cash flow, marginer og bæredygtighed, men det er vigtigt at notere sig, at disse finansielle mål ikke viser andet end, hvordan vi hidtil har klaret os. De er bagud-skuende mål, der […]

Læs mere om ‘Præstationsmål og ledelse – Af John Seddon’



Vanguard Danmark I/S
Tårup Strandpark 35
5300 Kerteminde
CVR 32613268
Telefon 5164 0357
Email: office@vanguard-consult.dk

© Vanguard Consulting Ltd